/Ain Blogspot \
Entry About Exchange Stuff
0 Comment Here
Tips kuruskan badan dgn cepat
Ahad, 22 September 2013 • 10:00 PTG • 0 comments
Hai guys, okaay. Amat lawak sebenarnya Ain nak buat tips ni sebab rasanya Ain  pun tak "KURUS" mana. Wahahaha. Tapi takpe lah~ Ni pun untuk readers jugak kan. Sharing is caring. Mwehehe.


1. JANGAN BERLAPAR

Makanan memberi kita tenaga dan bila kita menggunakan tenaga kurang dari apa yang kita ambil, tubuh akan terkejut. Tubuh akan mula membakar otot untuk menggantikan makanan. Ini menyebabkan kadar metabolisma tubuh sangat menjadi rendah. Bila anda tidak tahan berlapar, pada kebiasanya anda akan makan dengan lebih banyak. 


2. AMBIL SESUATU YANG PAHIT SEBELUM MAKAN


Minumlah kopi dan kumur beberapa saat sebelum makan. Tips cara kurus badan ini menyebabkan tekak merasa pahit dan menghantar isyarat melalui otak bagi menggalakan rembesan enzim dan asid HCL. Kekurangan enzim dan asid HCL di dalam perut boleh menyebabkan ketidakcekapan penghadaman.





3. MINUM 8 GELAS AIR DALAM SEHARI


Air mengurangkan selera makan anda secara semulajadi dan membantu badan memetabolisma simpanan lemak di dalam tubuh. Sebelum makan makanan yang berat-berat, cuba minum air, pasti anda tidak akan makan dengan banyak.




4. ELAKKAN MINUM MINUMAN YANG BERGAS


Minuman bergas biasanya mengandungi 7-8 sudu gula dan tidak baik untuk kesihatan tubuh.




5. KURANGKAN PENGAMBILAN GARAM

Pengambilan garam yang tinggi menggalakan penangkungan air. Mengurangkan pengambilan garam bermakna badan anda menangkung sedikit air. Ini bermakna anda kurang berat yg disebabkan air.

p/s; Makanan yang paling bahaya dalam dunia ni ialah MAGGI kerana kuahnya lebih masin daripada air laut tetapi kita tidak sedar . *dipetik daripada buku sendiri* Maggi jugak akan merosakkan sel sel dlm badan dan akan mengemukkan badan.



6. AMBIL SARAPAN PAGI



Anda juga boleh menurunkan berat badan dengan pengambilan sarapan pagi. Menurut satu kajian, mereka yg tidak mengambil sarapan pagi lebih cenderung untuk gemuk berbanding dengan mereka yang mengambilnya. Bagaimana ia boleh terjadi? Sarapan pagi menstabilkan hormone dan paras gula didalam darah. Kadar metabolsima juga meningkat untuk membakar kalori.



7. MAKANLAH DENGAN PERLAHAN-LAHAN 


Nikmatilah makanan dengan perlahan-lahan dan jangan gopoh. Kerana apabila kita makan secara perlahan-lahan, tubuh akan menghantar isyarat menunjukan kepuasan.





8. KUNYAH MAKANAN KEPADA CEBISAN LEBIH KECIL
Kunyahlah makanan kepada cebisan lebih kecil sebelum menelan kerana dengan cara ini ia lebih mudah dihadam.



9.MAKAN KERAP
Ehem , makan kerap ni bukannya makan banyak tau . Makan kerap tapi dengan kuantiti yang sedikit lebih baik sebenarnya daripada makan SEKALI sehari tapi dalam kuantiti yang BANYAK .



10. MINUM MINUMAN YANG MASAM

Kalau pergi dekat kedai / restoran tu ha , boleh lah order fresh orange ke , limau nipis ke , yang masam masam sebab minuman yang masam ni boleh membakar kalori anda :)



11. BANYAK KAN MAKAN BUAH BUAHAN & SAYUR SAYURAN 




Buah-buahan dan sayur-sayuran adalah sumber terbaik untuk vitamin, mineral dan serat dan kandungan lemak yang rendah.



12. JANGAN TIMBANG BERAT SELALU


  Jangan timbang berat badan anda setiap hari kerana anda tidak akan nampak perubahannya. Jika anda minum banyak, dan waktu itu anda timbang berat badan yang pastinya meningkat, mungkin anda akan berputus asa untuk berdiet.Yang nombor 12 tu lah Ain  selalu buat . Hihi . Kalau tinggi anda KURANGdaripada 160 cm tapi berat anda LEBIH daripada 50 kg , anda dikira mengalami obesiti dan sepatutnya mengambil tindakan lebih awal.

✿ WELCOME ✿

silent reader(s)

Assalamualaikum to muslims who's reading this and willing to visit my blog. I hope you'll like my tutobies and this blog .You may leave your footprints at my cbox. Do follow me and In Shaa Allah i'll follow you guys back :)
✿ SHOUT HERE ✿

URL blog not email.
Dont be a faker pls.
No harsh words here okay?






✿ BLOG ARCHIVE ✿



✿ CREDIT ✿
Copycats & Spammer, I will repote to the police station!